tiistai 16. syyskuuta 2014

Croatia, day 2

Toinen päivä Kroatiassa valkeni aurinkoisena ja hotelliaamiaisen jälkeen päätettiin lähtee reippailemaan eli kävelemään Marjaniin, joka on iso niemi pelkkää mettää/metsäinen puistoalue Splitin länsipuolella. Oltiin liikkeellä hyvissä ajoin aamulla ja lämpötila alkoi jo siinä vaiheessa olla lähempänä kolmeakymmentä. Onneksi oli juomista ja uikkarit mukana. :)

Marjanissa kulkee sellanen vähän pururatamainen polku, jolle pääsee kun ensin kiipeää muutamat portaat. Portaiden yläpäässä on myös näköalatasanne, jolta näkee kivasti Splitin.
 Splitissä tuli koko ajan vastaan ihmisiä koirien kanssa ja meillä oli jo muutenkin Nukaa ikävä niin entäs sitten kun vastaan tulee koko ajan jotain söpöjä hauvoja. Paikallisilla oli myös tapana pitää koiriaan irti. Esim. Rivalla juoksenteli usein vapaana koiria, joiden isännät tai emännät raahustivat sitten jossain kymmenen metrin pässä takana. Tosi kiltisti ne hauvat kyllä aina sitten pysähtyi odottamaan sitä hihnan toista päätä. :) Tuonne näköalatasanteelle kiivetessäkin meitä vastaan tuli mies, jolla oli kolme koiraa. Siellä ne temmelsi menemään kuten kuvastakin näkyy. :)

Olin lukenu jostain, että Splitin kaunein ranta on Kasjuni, joka sijaitsee juurikin tuolla Marjanin alueella. No sinnehän myö sitten otettiin suunta, kun jatkettiin matkaa eteenpäin.
 Löytyhän se rantakin sitten lopulta. Tosin oltiin tässä vaiheessa vielä sen verran korkeella, että jouduttiin kävelemään aika pitkään ennen ku oltiin siellä. :-D Zoomiputkella otettu kuva...
 Kun sit lopulta päästiin sinne rannalle, käytiin vielä hörppäämässä rantakiskassa vähän juomista ennen mereen pulahtamista.
 Viivyttiin rannalla varmaan pari tuntia ja lähettiin sitten takasinpäin, koska joku hra Lintumäki oli yllättäen nälkäinen... :-D Käveltiin vähän eri reittiä (nopeampaa ja tasaisempaa) takasin hotellille. Yhteensä käveltiin varmaan vähän vajaa kymmenen kilsaa, ihan hyvin tuli liikuntaakin siis! :)
Hotellilla sit taas koomailtiin vähän. Jostain syystä meille kävi melkein joka kerta silleen et kun mentiin vaikka olevinaan vaan käymäänkin hotellilla niin jäätiin kauheen pitkäks aikaa vaan lepäilemään. No, mihinpäs meillä ois kiire ollu...

Lopulta sit saatiin kerättyä ittemme ja lähettiin taas keskustaan ja Diocletianuksen palatsin alueelle, jossa oltiin huomattu edellisenä päivänä ihan kivan näkönen vähän "hienompi" rafla. Tää kyseinen päivähän oli tosiaan 07.09. eli meijän yhessäolon 7. vuosipäivä ja samalla toinen hääpäivä. Nii aateltiin sit et syödään vähän hienommassa paikassa. No ei se paikka oikeesti ees ollu mikään kummonen ja otettiin sellanen "lihalautanen kahdelle", jossa tuli sit 5 pihvii per nenä. :'D Juha söi niistä varmaan 7 ja mie sit kolme. ::D Eikä ollu ees kovin kummosia, harmi!
 Tajuttiin et Juha on kroatiaks keitto. Et Soppa Lintumäki tässä vaan hyvää iltaa. :D Meijän ravintolalaskut oli melkein joka ilta 200-300 kunaa eli 30-50 euroo. Vähän edullisempaa ehkä ku Suomessa. Riippuu paikasta. :-D

Syötyämme lähettiin ettimään aktiviteettia seuraavalle päivälle ja sitähän löytyi. ;) Buukattiin yksiltä erittäin mukavan oloisilta tytöiltä koko päivän kestävä venereissu lähisaarille. Se olikin sit ihan mahtava päätös se...