perjantai 19. syyskuuta 2014

Croatia, day 3

Kolmantena päivänä eli maanantaina herättiin aikasin, käytiin aamupalalla ja käppäiltiin satamaan, jossa meitä ja muita kyseisen päiväretken ostaneita odotti kaks sellasta kumivenettä. Tai no tuossa kuva niin tajuutte mitä tarkotan. :D Yhessä veneessä mahtu olemaan kahen kipparin lisäks 9 henkilöö. Meijän veneessä oli pari lontoolaista, pari aussia, kaks ruotsalaista tyttöö ja yks tyttö New Yorkista! Oli tosi kivaa et muita suomalaisia ei meijän veneeseen sattunu niin tuli sit puhuttuu melkein koko päivä enkkuu. :) Juhakaan ei voinu istuu ihan tuppisuuna.
 Nuo veneethän kulki aika vauhikkaasti. Välillä sai puristaa ihan kunnolla penkkii et pysy kyydissä. :-D Kun lähettiin Splitistä, ajettiin suoraan saarelle nimeltä Vis. Tähän matkaan meni melkein puoltoista tuntii, huh. Siellä odoteltiin et päästiin pienempään soutuveneeseen, jolla mentiin kattomaan reissun eka nähtävyys eli Blue Cave. Oli lumoavaa! Siellä luolassa vesi hehku kirkkaan sinisenä, koska auringonvalo valaisi pohjan luolan seinässä pinnan alla olevan aukon kautta.
 No siellä ei viivytty kun ehkä viitisen minuuttia, siellä oli paljon muitakin veneitä ja pyörähettiin se vaan nopeesti ympäri ja napsittiin kuvia. Palattiin sit takas sinne "omalle" veneelle. :)

Siitä jatkettiin matkaa kaunista rannikkoa pitkin ja pysähyttiin sellaseen lahdelmaan, Stiniva Coveen, uimaan puoleks tuntii. Eka vaan snorklailtiin Juhan kaa (tai no miulla ei ollu sitä piippuu) mut kun pääsin uimalla rantaan (oltiin siis ankkuroitu vähän kauemmaks) niin tulin siihen tulokseen et haluun kuvan siitä paikasta, oli niiiiiiin kaunista. Uitiin sit takas veneelle ja pyydettiin vesitiivistä pussii lainaan toiselta meijän veneen kuljettajista (ne oli muuten tosi hauskoja heppuja! :-D). Sit eikun takas rantaan, pari kuvaa kännykällä ja sit olikin jo aika jatkaa matkaa.
 Seuraava pysäkki oli Green Cave. Tässä luolassa ois saanu uidakin, toisin kuin sinisessä luolassa, mut päätettiin sit et pysytään veneessä, koska siellä luolassa oli hirveesti uimareita ja veneitä isoine potkureineen. Nimi Green Cave tuli väristä, jonka luolan katossa oleva reikä sai aikaan vedessä. Ilmeisesti.
Tää kuva on otettu Green Caven ulkopuolelta ja on täysin muokkaamaton. Tuo veden väri ♥
 Ja matka jatkui taas. Ajettiin vähän matkaa ja saavuttiin aivan ihanaan matalikkoon (Budikovac), jossa saatiin taas uida. Lainattiin siltä meidän veneessä olleelta amerikkalaistytöltä vedenalaiskameraa, jolla napsittiin tosi hienoja kuvia toisistamme, mut harmi kun hän ei oo niitä kuvia ainakaan vielä muistanu sähköpostilla lähettää. Toivottavasti laittais. :)
 Sitten alkoikin jo nälkä kurnia masussa, joten siirryttiin Hvar nimisen saaren lähisaareen (:-D), Palmizanaan! Siellä oli useempi ruokapaikka, mistä valita. Meidän seuraan liittyi tässä vaiheessa suomalaismieskaksikko, jotka oli siinä toisessa veneessä ja myös amerikkalainen tyttö söi meidän kanssa. Juteltiin aika paljon suomeks ja sitten aina käännettin meijän jutut sille tytölle enkuks. :) Oli kyllä mukavaa. Mentiin siihen saaren rantaan sit ruokailun jälkeen ja siinä oli ihan sairaaaaan kuuma. En tajuu miks ei käyty siellä uimassa ennen ku lähettiin, koska siellä ois ollu hiekkaranta ja -pohja! Suurin osa rannoista joilla käytiin oli pienempää tai isompaa kalkkikiveä.
 Meillä oli Palmizanassa aikaa kaks tuntia ja sitten lähettiin sinne pääsaarelle eli Hvariin. Siellä päätettiin kiivetä ihan satamasta lähtevät portaat korkeeseen linnakkeeseen, josta oli huikeet näkymät alas.
Hvarin jälkeen olikin aika ajaa vajaan tunnin matka takasin Splitiin. Oltiin takasi joskus puol seittemältä illalla ja taidettiin yllättäen kiiteltyämme reissun järjestäjiä kovasti painella vauhilla hotellille. :-D Oli aika väsynyt olo koko päivän auringossaolon jälkeen. Miun hiukset oli myös aika eksoottisessa kunnossa. Roiskuva suolavesi + kova tuuli = kauhee takkunen peikkotukka. :D Mutta se ei haitannu. Oli niin ihana päivä muuten. Tää oli itseasiassa ehkä miun lempparipäivä koko reissulla, mikä on aika yllättävää koska tehtiin koko retki tosi extempore. :)