torstai 25. syyskuuta 2014

Croatia, day 5

No tää oli nyt sit se Plitvice-päivä. Olin oottanu kyseistä retkee kun kuuta nousevaa, joten päivän sääennusteet ei hirveesti miellyttäny. Sadettahan se lupaili koko iltapäiväks.

Lähettiin aikasin aamulla (aurinkoisesta) Splitistä bussilla, jossa oli mukana tosi hauska kuski ja matkaopas. Opas kertoili lähes koko matkan ajan mielenkiintosia faktoja Kroatiasta ja kaikesta mitä nyt satuttiin näkemään. Pysähyttiin kerran pienelle kahvitauolle ja sitten jatkettiin matkaa kohti kansallispuistoa ja pian alkoikin sataa ihan kaatamalla vettä. Sama jatkui ku päästiin perille. Oltiin onneks ostettu edellisenä päivänä sadeviitat jo valmiiks ja oli meillä lisäks vielä sateenvarjo. Pakko myöntää, että veti mieltä ainakin sillon bussissa vähän matalaks, mutta sit päätin että oon kiitollinen siitä et ylipäätään pääsen noin ihmeellisen paikan näkemään, satoipa sitten tai paistoi. :D
 No, sateesta huolimatta lähettiin sitten matkaan, eka pienellä lautalla järven yli ja sitten kävellen loppumatka. Käveltiin eka reitti "yläputouksilla". Tässä vähän kuvia sieltä. Sateen takia en uskaltanut ihan hirveesti kameraa käyttää, mutta sain kuiteskin omasta mielestä pari ihan onnistunutta otosta.
Tässä vaiheessa sit tajuttiin et hei, tää sadehan laantuu! Voi sitä ilon määrää. :-D Tosin melkein kaikki siisteimmät vesiputoukset oli jo menny ohi, mut kuiteski!
 Pidettiin sit evästauko kun oltiin kierretty nuo yläputoukset ja ooteltiin "junaa", joka veis meijät alaputouksille. Käytiin Juhan kaa vähän siinä kävelemässä sen yhen ison järven rannalla (tosi tarkasti ja hyvin selitetty :-D), Juha heitteli kerjäämään tulleille sorsille leipää ja kun tultiin takas meijän ryhmän kokoontumispaikalle pilkisti aurinkokin hetken aikaa! Wuhuu! Tää oli pienoinen ihme sillä oikeesti siellä piti sataa. Oli kyllä kiva ku sai heittää sen sadeviitan pois päältä.
 Jatkettiin sit matkaa sillä "junalla" sinne alaputouksille, joiden piti olla ne näyttävämmät ja hienommat. No olihan ne tottakai vaikuttavia, mutta jostain syystä ite tykkäsin enemmän tuosta alkupäästä. Saattaa kyllä johtuu siitäkin että ei ees päästy alhaalla sinne putouksien luo kävelemään, kun siellä oleva silta tulvi ja meijän opas epäili sen olevan epäturvallista! Vähän harmitti. Mut eipä kastunu sukat... enää enempää. :-D

Kun kuvat oli napsittu palattiin vessatauon kautta bussille ja lähettiin ajamaan takasin "kotiin". :) Pysähdyttiin samalla huoltoasemalla kuin tullessa ja ihanat oppaat halusi näyttää meille myös Krka-joen rannalla olevan kaupungin. Jonka nimeä en muista. Mut tosi hieno näköala sinne tuosta tasanteelta minne käveltiin oli. :)
Jouduttiin menemään tuollasen alikulkutunnelin ali niin opas vitsaili että "there's gonna be a tunnel", jossa voi kuuleman mukaan nähä hirveitä hämähäkkejä. Kaikki LOTR-fanit tietty virnisteli tässä vaiheessa. Ja kyllä, siellähän niitä oli! Iik.
  Pysähdyksen jälkeen jatkettiin matkaa Splitiin. Oli jo pimeetä kun oltiin perillä ja voi vietävä ne kaupungin valot oli ihan mielettömät kaukaa vuoristosta tullessa. Mutta enhän mie niistä mitään järkevää kuvaa liikkuvassa bussissa saanu. :(

Napattiin ennen hotellille menoa hampparit ja ranut kiskalta mukaan ja salakuljetettiin ne sinne huoneeseen ja syötiin siellä. Pahikzet. :-D

Ei taidettu lähtee enää mihinkään siitä sit. Katottiin vähän telkkuu, mussutettiin hamppareitamme, käytiin pesulla ja ruvettiin nukkumaan. :)